KIRPART TEST


2. Mekanik Testler
2.1 Titreşim Testleri

Sinüzoidal Titreşim
Sine on Random
Rastgele (Random) Titreşim
Kombine Titreşim + Sıcaklık
Modal Test
Şok-Darbe Testi
HALT (Higly accelerated Life Test)
HASS (Highly Accelerated Stress Screen)

Frekans Aralığı: 0–2600 Hz
Nominal Kuvvet: Sinüs (kN) – 54 / Şok – 108 kN
Maksimum İvme: Sinüs – 1000 m/s² / Şok – 2000 m/s²
Maksimum Hız: Sinüs – 2,2 m/s / Şok – 2,2 (3,5) m/s
Maksimum Deplasman: Sinüs – 51 mm (p-p) /
Maksimum travel – 64 mm
Ayrıca testler X, Y ve Z eksenlerinde ayrı ayrı gerçekleştirilebilir.
Testler iklimlendirmeli bir şekilde yapılabilir.

İklimlendirme Kabini Özellikleri: Sıcaklık Aralığı (Temperature Range): -70 °C ~ +180 °C
Nem Kapasitesi (Humidity Capabilities): %10 ~ %95
Sıcaklık Değişim Hızı (Temperature Changing Rate): 10,5 K/dk (Soğutma) – 9,5 K/dk (Isıtma)
Test Alanı (Test Space): 950 x 800 x 800 mm
Sıcaklık Sapması (Temperature Deviation): 0,1 ~ 0,8 K
Sıcaklık Homojenliği (Temperature Homogeneity): 0,5 ~ 2 K
Sıcaklık Gradyanı (Temperature Gradient): < 4 K
Heat Compensation: 8000 W
Gerçekleştirilebilen testler: DIN EN 60068-2-6, DIN EN 60068-2-64, IEC 60068-2-27, Volkswagen VW 80000, ISO16750-3, Scania TB1900, MIL STD-810B, MIL STD-810C, MIL STD-810H, MIL STD-810202F/G

Shaker Teknik Özellikleri
FREKANS ARALIĞI 5 - 2600 Hz
NORMAL KUVVET 54 kN (Sine/Random), 108 kN (Mekanik Şok)
MAKSİMUM İVME Sinüs - 1000 m/s² / Şok - 2000 m/s²
MAKSİMUM HIZ Sinüs - 2,2 m/s² / Şok 2,2 (3,5) m/s²
MAKSİMUM DEPLASMAN Sinüs - 51 mm (p-p) / Maksimum Travel - 64 mm (p-p)
TEST EKSENLERİ X, Y, Z

İklimlendirme Kabini Özellikleri

Sıcaklık Aralığı

-70 °C / +180 °C

Sıcaklık Sapması

±0,1 K ile ±0,5 K 

Nem Kapasitesi

%10 - %98 RH 

Sıcaklık Homojenliği

0,5 - 2 K 

Sıcaklık Değişim Hızı

10,5 K / dakika (Soğutma) -9,5 K/dk (Isıtma)

Sıcaklık Gradyanı

< 4 K 

Test Alanı

950 x 800 mm 

Heat Compensation

1000 W @ 8000 W 

Sinüsoidal Titreşim Testi

Ne yapılır? Ürün belirli frekanslarda (ör. 5 Hz - 2000 Hz arası) artan / azalan sinüs dalga titreşimlerine maruz bırakılır. Amaç; Ürünün rezonans frekanslarını bulmak (hangi frekansta titreşimle en fazla zorlanıyor.) Rezonans sırasında oluşan aşırı gerilme ve hasar riskini tespit etmek.

Modal Testi

Ne yapılır? Ürüne darbe çekici (hammer) veya shaker ile titreşim uygulanır, ivmeölçerlerle yanıt kaydedilir. Amaç: Doğal frekanslar, mod şekilleri ve sönüm oranlarını belirlemek. Tasarım aşamasında rezonans bölgelerinden kaçınmak.

Rastgele (Random) Titreşim Testi

Ne yapılır? Ürün, genlik - frekans spektrumu (PSD, g²/Hz) tanımlanmış rastgele titreşimlere maruz bırakılır. Bu, sinüs gibi tek frekamslı değil; çok sayıda frekansın karışımıdır. Amaç; Gerçek kullanım koşullarını (yol titreşimleri, nakliye titreşimleri) simüle etmek. Yorulma ve uzun süreli titreşim dayanımını ölçmek.

Şok - Darbe Testi

Ne yapılır? Ürün belirli ivme ve sürede ani darbelere maruz bırakılır. (ör. 50g - 11ms) Amaç: Nakliye sırasında düşme/darbe etkilerini simüle etmek. Ani yük değişimlerinde ürünün yapısal bütünlüğünü test etmek.

Kombine Titreşim + Sıcaklık

Ne yapılır? Ürün aynı anda hem titreşime (sinüs veya random) hem de sıcaklık döngülerine (soğuk-sıcak) maruz bırakılır. Amaç: Çoklu stres testi: Hem titreşim hem de sıcaklık değişimlerinin etkisiyle ürünün yorulma davranışı incelenir. Termal genleşme ile titreşim birleştiğinde oluşan extra zorlanmalar test edilir.

Sine on Random Titreşim Testi

Ne yapılır? Ürün belirli frekanslarda (ör. 5 Hz - 2000 Hz arası) artan/azalan sinüs dalga titreşimlerine maruz bırakılır. Amaç: Ürünün rezonans frekanslarını bulmak (hangi frekansta titreşimle en fazla zorlanıyor) Rezonans sırasında oluşan aşırı gerilme ve hasar riskini tespit etmek.

2.2 Çevresel Testler

Nem Testi
Sıcak Döngüleme Testi

Sıcaklık Aralığı (Temperature Range): -70 °C ~ +180 °C
Nem Kapasitesi (Humidity Capabilities): %10 ~ %95
Sıcaklık Değişim Hızı (Temperature Changing Rate): 10,5 K/dk (Soğutma) – 9,5 K/dk (Isıtma)
Test Alanı (Test Space): 950 x 800 x 800 mm
Sıcaklık Sapması (Temperature Deviation): 0,1 ~ 0,8 K
Sıcaklık Homojenliği (Temperature Homogeneity): 0,5 ~ 2 K
Sıcaklık Gradyanı (Temperature Gradient): < 4 K
Heat Compensation: 8000 W

Tuz Testi

Tuz püskürtme testi, hızlandırılmış korozyon testleri arasında en yaygın kullanılan yöntemlerden biridir. Bu testte, numuneler tuz çözeltisinin (genellikle %5 sodyum klorür – NaCl) belirli sıcaklık ve nem koşullarında sürekli püskürtülmesiyle korozyon ortamına maruz bırakılır. Amaç, numunenin kaplama kalitesini, korozyon direncini ve yüzey koruyuculuğunu değerlendirmektir.
Test sonucunda; boya, kaplama, galvaniz, krom, nikel gibi koruyucu tabakaların paslanmaya, kabarmaya, çatlamaya veya soyulmaya karşı dayanıklılığı gözlemlenir. Bu sayede ürünün gerçek çevresel koşullarda ne kadar süre dayanabileceği hakkında öngörü elde edilir.

Kullanım Alanları: Otomotiv, Beyaz Eşyalar, Plastik, Çelik, Bakır, El Aletleri
Sıcaklık Dalgalanması: (Temp. fluctuation): ≤ ±0,5 °C
Sıcaklık Homojenliği: (Temperature homogeneity): ≤ ±1 °C
Sıcaklık Toleransı: (Temperature tolerance): ≤ ±1 °C
Test Suyu: (Test water): 15 L
pH: 6,5 – 7,2 (nötr çözeltide)
Gerçekleştirilebilen testler: ISO 9227, ASTM-B 117, ISO 7253, JIS-D020, H8502,H8610, K5400 , Z2371

Termal Şok Testi

Thermal Cycling and Shock Test for All OEM Specifications
Test Media : Glycol coolant
Low Temperature Limit : -40°C
High Temperature Limit : 140°C
Adjustable dwell time
Adjustable repeat times.

Standartlar;
TS_EN_60068_2_14-Nc 

2.3 Hidroklik Performans Testleri
  • Fluid temperature control range of -40°C to +140°C, ±3°C control stability,
  • Temperature Ramping Rate: 1°C/min
  • Fluid passing line: 2 inlet – 3 outlet
  • System pressure control of 0-6 bar, with automatic air bleeding procedure
  • Coolant storage for 60:40 to 40:60 ethylene glycol and water Mix (50/50 Typical)
  • Sample Performance Tests: Leakage Test, Performance Test (Room, Low,
  • High Temperature), Startup Time Test, Deadhead Pressure Test,
  • Cavitation Test
  • For eWP Performance Test Machine, process chamber can be conditioning in betwen-35°C to +140°C
  • 2 different fluid passing line such as high and low flow rate.


Automated Test Sequences From OEM Standards:
General Motors GMW3172, Ford ESDS78-8C419-AD, Fiat Chrysler PF.90276, VW 80000 / LV 124, ISO16750, Scania TB1900

2.4 Akustik Test

Semi Anechoic Chamber

Acoustic Tests for ISO 3746
PSA Acoustic Test Spec. (AMMT_METV8_0493)
Acoustic Devices : Brüel & Kjaer